MotoGP Grid Düzeni ve Holeshot Cihazları İçin Resmi Kararlar Açıklandı
Grand Prix Komisyonu, MotoGP dünyasında taşları yerinden oynatacak ve çok yakında yürürlüğe girecek bir dizi radikal kural değişikliğini resmi olarak onayladı. Alınan kararlar doğrultusunda MotoGP grid düzeni tamamen değişiyor ve motosikletlerin start anında geometrisini alçaltarak muazzam bir kalkış avantajı sağlayan holeshot cihazları (ön yükseklik ayarlama sistemleri) grid genelinde yasaklanıyor. Normal şartlarda önümüzdeki sezon devreye girmesi planlanan bu teknik yasaklar, son dönemde yaşanan start kazalarının ardından takvim erkene çekilerek bu hafta sonu gerçekleştirilecek olan Tissot Hollanda Grand Prix’si itibarıyla tamamen yürürlüğe koyuldu.
Johann Zarco’nun Kazası Bardağı Taşıran Son Damla Oldu
Aslında bu mekanik ve hidrolik cihazlar, MotoGP’nin önümüzdeki sezon geçiş yapacağı kapsamlı statü ve 850cc motor hacmi devrimi kural değişiklikleri kapsamında zaten tamamen yasaklanacaktı. Ancak bu sezon birkaç Grand Prix boyunca güvenlik sınırlarını zorlayan hararetli bir gündem maddesi haline gelen bu teknoloji için yönetim daha fazla bekleyemedi.
Özellikle geçtiğimiz Mayıs ayında Katalonya Grand Prix’sinin ilk virajında yaşanan zincirleme kaza süreci hızlandırdı. Francesco Bagnaia’nın Ducatisi ile LCR Honda sürücüsü Johann Zarco’nun karıştığı, Fransız sürücünün dizinden ciddi şekilde yaralanmasına yol açan o korkutucu start kazası, padoktaki güvenlik tartışmalarını zirveye taşıdı. (Bilgi notu: Katalonya GP’sindeki kazada Johann Zarco’nun sol bacağı, Bagnaia’nın düşen motosikletinin arka tekerlek ve kuyruk bölümü arasına sıkışmış ve bu durum dize ağır bir darbe indirmişti). Tamamen dolu depolarla, saatte 300 km/s gibi çok yüksek süratlerde ilk virajın frenleme noktasına toplu halde giren 22 motosikletin, holeshot cihazları aktifken aerodinamik olarak yere yakın olması ve viraj dönme kabiliyetlerinin kısıtlanması, kaos ihtimalini katlıyordu. Grand Prix Komisyonu, takımlarla ve sürücülerin ek start antrenmanlarındaki geri bildirimleriyle yaptığı değerlendirmelerin ardından, cihazların kaldırılmasını erkene çekerek bu hafta sonu yapılacak olan 2026 Hollanda GP’si (Assen) itibarıyla yasağı resmileştirdi.
MotoGP Grid Düzeni Güvenlik Gerekçesiyle Genişletiliyor
Şampiyonadaki güvenlik hamleleri sadece teknik aksamlarla sınırlı kalmadı; MotoGP grid düzeni üzerinde de fiziksel olarak çok büyük ayarlamalar yapıldı. Almanya GP’sinden itibaren geçerli olacak bu yeni yerleşim planı, yalnızca ana sınıf olan MotoGP kategorisini değil, Moto2 ve Moto3 dahil tüm alt sınıfları da kapsayacak.
Mevcut yerleşimde yan yana duran sürücülerin birbirine olan dikey mesafesi 3 metreden 4 metreye yükseltildi. Bu doğrultuda griddeki her bir start sırasının arasındaki toplam mesafe de 9 metreden (3 x 3 metre), yeni spacing aralığı olan 12 metreye (3 x 4 metre) çıkmış olacak. Start anında her sırada yine geleneksel olarak üç sürücü yer almaya devam edecek; fakat sporcuların arasına eklenen bu ekstra metraj sayesinde, yeşil ışık yandığı andaki tehlikeli sıkışmaların ve ilk viraj öncesi yaşanan tıkanıklıkların önüne geçilmesi hedefleniyor.

2028 Üretici Kotası ve Ducati Örneği
Komisyonun aldığı son karar ise geleceğe yönelik bir formalitenin resmiyet kazanmasını sağladı. 2028 sezonundan itibaren hiçbir fabrikanın grid üzerinde altıdan fazla motosiklet barındıramayacağı karara bağlandı. Bu durum teknik olarak, üreticilerin kendi fabrika takımlarına ek olarak en fazla iki uydu takımına motosiklet ve lojistik tedarik edebileceği anlamına geliyor. Bu kuralın uygulanabilirliği, o dönem şampiyonada aktif olarak rekabet eden en az veş üretici firmanın bulunması şartına bağlandı. Gridde maksimum altı motosiklete sahip olma durumu —şu anki Ducati yapılanmasında halihazırda görüldüğü gibi— 2026 sezonunda zaten fiilen yaşanıyor. Ancak yeni mevzuat, bu sınırı 2028 yılı itibarıyla delinemez bir resmi kural haline getirecek.










Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu sen yap!